• Hlavní strana

  • Tabulka historicky
  •    zachovaných vozů

  • Historie řady Š 11

  • Fotogalerie

  • Články

  • Modely

  • Technika

  • Odkazy

  • Návštěvní kniha













  • TOPlist

    Freehosting Ic.cz

    ŠM 16,5

          Autobus Karosa ŠM 16,5 je druhým typem československých kloubových autobusů. Je odvozen od městské verze ŠM 11, se kterou se shoduje ve většině použitých dílů. Od sériové výroby, která měla probíhat tak, že se v hlavním závodě ve Vysokém Mýtě vyrobí jednotlivé panely a v pobočném závodě v Chocni se vůz zkompletuje, nedošlo. jako příčiny jsou uváděny nezájem největšího potenciálního odběratele DP Praha, politické tlaky v rámci RVHP, (Autobusy se měly v Rámci RVHP vyrábět pouze v Maďarsku, a v Moskvě s nelibostí trpěli výrobu autobusů jinde) a v neposlední řadě i technické problémy, které by se jistě podařilo odstranit. Poslední autobus dojezdil v DP Pardubice v roce 1984 a do dnešních dnů se zřejmě žádný vůz nezachoval. Dalšího kloubového autobusu z Vysokého Mýta jsme se dočkali až v roce 1984.


    Vzácné fotografie z výroby ŠM 16,5 v Orličanu Choceň






    1966: Funkční vzorek
    -nedělena čelní okna
    -pozičky
    -vlnitý plech na bočnicích
    -transparent nade dveřmi
    -dělený nárazník
    -hliníkové blatníky
    -Jinak umístěná větrací klapka na střeše v 1. článku a v zadním článku pouze jedna


    ©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka J.Pešina



    ©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák



    ©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák


    Fotky funkčního vzorku z doby jeho působení v DP Pardubice jsou spolu s dalšími fotkami pardubických ŠM 11 umístěny na webu
    http://www.trolejbus.cz
    http://www.trolejbus.cz/sm11.htm

    1968: Prototyp
    -dělená okna
    -rovný boční plech

    ©FOTO: sbírka "mr proper"



    ©FOTO: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930-2005, O.Pospíšil, Archiv TMB



    ©FOTO: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930-2005, Archiv M.Drbala



    1968-1969: Ověřovací série -vlnitý plech


    ©FOTO: Sto let městské dopravy v Ústí nad Labem a okolí, M.Grisa



    ©FOTO: http://www.bmhd.cz



    *)Takto by asi vypadal nerealizovaný typ ŠL 16,5, vzhledem k tomu že vozy ŠL 11 z ověřovací série měly 2. dveře čtyřkřídlé, dostal by pravděpodobně vůz ŠL 16,5 dveře ve stejné konfiguraci.


    ©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor


    ©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor


    ©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor


    Tabulka vyrobených vozů

    V. č. R. v. SPZ Provoz Vyřazení Poznámka
    056 1966/7 PU-31-76 DP Pardubice 1984 Funkční vzorek, zkušební provoz v DP Praha v Pardubicích zařazen 1968, evidenční číslo 1/IV
    001K 1968 BZ-56-47 DP Brno 6/1979 1. prototyp, rovné plechy, ev. číslo 2001
    002 1969 BZ-50-95 ČSAD Brno ? *)
    003 1969 TA-18-70 ČSAD České Budějovice, provoz MHD Tábor 1976  
    004 1969 NR-24-97 ČSAD Nitra 1978 **) 1976 nová SPZ NR-52-80
    005 1969 BZ-58-01 DP Brno 6/1979 ev. číslo 2002
    006 1969 BZ-58-02 DP Brno 6/1979 ev. číslo 2003
    007 1969 BZ-50-96 ČSAD Brno ? *)
    008 1969 NR-24-98 ČSAD Nitra 1978 **)
    009 1969 BZ-58-03 DP Brno 3/1978 ev. číslo 2004
    010 1969 NR-25-16 ČSAD Nitra 1978 **)
    011 1969 UL-31-92 DP Ústí nad Labem 1980 ev. číslo 81/III, později 301/I
    012 1969 NR-25-15 ČSAD Nitra 1978 **)
    013 1969 BZ-58-51 ČSAD Brno ? *)
    014 1969 BZ-58-52 ČSAD Brno ? *)
    015 1969 NR-29-63 ČSAD Bratislava/Nitra 1978 ***)

    *) O vozech ČSAD Brno, není takřka nic známo. Kolují domněnky, že některé měly modrý lak, a byly vlinkovém provedení (více sedadel, snad i menší počet dveří). Podle pamětníka, který se mi nedávno ozval a zárověň doplnil SPZ, byly všechny vozy dodány ve standartním čtyřdvéřovém provedení a červeném laku. Pozdější přelakování do modro-bílé po nějaké opravě nevylučuje.

    **)Do ČSAD Nitra byly do provozu MHD dodány původně 4 vozy. Přidělení SPZ vůči výrobním číslům není známo.

    ***)V roce 1970 byl z bratislavského ČSAD předisponován do Nitry pátý vůz.


    Pro rozlišení nad 1024x768 ... © Sxman 2007-13